Bijlage II: Wat moet en wat kan
1. Inleiding
Deze bijlage bevat een checklist voor de (mogelijke) inhoud van de waterschapsverordening aan de hand van de Omgevingswet en de vier onderliggende algemene maatregelen van bestuur, met aanvullingen of inhoudelijke wijzigingen door het invoeringsspoor en de aanvullingssporen Omgevingswet.[1]
In de laatste kolom is aangegeven of regels in de waterschapsverordening moetenworden opgenomen of kunnen worden opgenomen. Daarnaast zijn aandachtspuntenbenoemd, die een rol kunnen spelen bij het opstellen van de waterschapsverordening.
2. Omgevingswet
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
Art. 1.1 Ow (begripsbepalingen) |
Doorwerking begripsbepalingen: |
Aandachtspunt |
Art. 1.2 Ow (fysieke leefomgeving) |
Reikwijdte van de waterschapsverordening (net als de Omgevingswet) is beperkt tot: |
Aandachtspunt |
Art. 1.3 Ow (maatschappelijke doelen) |
Doelstelling van de waterschapsverordening is (net als de Omgevingswet), met het oog op duurzame ontwikkeling, de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu gericht op het in onderlinge samenhang: |
Aandachtspunt |
Art. 2.2 Ow (afstemming en samenwerking) |
Bij het opstellen van de waterschapsverordening houdt het waterschap rekening met de taken en de bevoegdheden van andere bestuursorganen en stemt zo nodig met hen af. |
Aandachtspunt |
Art. 2.5 Ow (waterschapsverordening) |
Het algemeen bestuur van het waterschap stelt één waterschapsverordening vast waarin regels over de fysieke leefomgeving worden opgenomen. |
Moeten |
Art. 2.7 Ow (verplicht opnemen of uitsluiten van regels) |
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen gevallen worden aangegeven waarin regels over de fysieke leefomgeving wel of juist niet in de waterschapsverordening mogen worden opgenomen. |
Moeten (niet mogen) |
Art. 2.8 Ow (delegatie) |
• Het algemeen bestuur kan de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van de waterschapsverordening delegeren aan het dagelijks bestuur. |
Kunnen |
Art. 2.17 Ow (toegedeelde waterschapstaken) |
1. Aan het waterschap worden de volgende taken voor de fysieke leefomgeving toegedeeld: 2. Het waterschapsbestuur kan een andere rechtspersoon belasten met de exploitatie van een zuiveringtechnisch werk. |
Deels moeten/deels kunnen Bij afzonderlijk besluit, niet in de waterschaps-verordening |
Art. 2.22 Ow (instructieregels) |
De provincie kan instructieregels stellen over de uitoefening van taken of bevoegdheden door het waterschap om te voldoen aan bij omgevingsverordening vastgestelde omgevingswaarden of voor het bereiken van andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving (lid 1). Als de provincie deze instructieregels opneemt in de omgevingsverordening moet het waterschap daaraan voldoen. → voor de limitatieve inhoud van deze regels zie art. 2.23 Ow hieronder! |
Moeten |
Art. 2.23 Ow (inhoud instructieregels) |
• De provincie kan instructieregels aan het waterschap op grond van artikel 2.22 alleen stellen over (lid 1): • Regels over de inhoud of motivering van de waterschapsverordening kan de provincie alleen stellen over: |
Moeten |
De provincie kan een termijn stellen waarbinnen het waterschap uitvoering moet hebben gegeven aan de instructieregels (lid 4). |
Moeten | |
De provincie kan bij de instructieregels bepalen in welke gevallen en onder welke voorwaarden het waterschap van de regels kan afwijken als de toepassing van de regels niet toereikend is (lid 5). |
Kunnen | |
Art. 4.1 Ow (algemene regels) |
In de waterschapsverordening kunnen met het oog op de doelen van de wet regels worden gesteld over activiteiten die gevolgen hebben of kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. |
Kunnen |
Art. 4.4 Ow (inhoud algemene regels) |
Regels in een waterschapsverordening kunnen inhouden een verbod om zonder melding een activiteit te verrichten of een activiteit zonder een omgevingsvergunning te verrichten. |
Kunnen |
Art. 4.5 Ow (maatwerkvoorschriften of vergunningvoorschriften) |
• Bij algemene regels in de waterschapsverordening kunnen onderwerpen worden aangewezen waarvoor maatwerkvoorschriften kunnen worden gesteld of vergunningvoorschriften aan een omgevingsvergunning kunnen worden gebonden. |
Kunnen |
Art. 4.6 Ow (maatwerkregels) |
In de waterschapsverordening kunnen maatwerkregels worden opgenomen over lozingsactiviteiten die zijn geregeld in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). |
Kunnen |
Art. 4.7 lid 3 Ow (gelijkwaardigheid) |
Bij algemene regels kunnen nadere regels worden gesteld over het treffen van een gelijkwaardige maatregel of over het uitsluiten van het treffen van een gelijkwaardige maatregel. |
Kunnen |
Art. 4.8 Ow (bevoegd gezag in kader van waterschapsverordening) |
Voor de waterschapsverordening is het dagelijks bestuur het bevoegd gezag |
Aandachtspunt |
Art. 5.2 Ow (afbakening vergunningplicht) |
In de waterschapsverordening kan worden afgeweken van de aanwijzing van vergunningplichtige gevallen van lozingsactiviteiten in het Bal. |
Kunnen |
Art. 5.3 Ow (omgevings-vergunningplicht) |
In de waterschapsverordening kunnen omgevingsvergunningplichten worden opgenomen. |
Kunnen |
Art. 5.30 Ow (beoordelingsregels 5.3-vergunning) |
In de waterschapsverordening kunnen beoordelingsregels worden opgenomen voor een daarin opgenomen vergunningplicht. |
Kunnen |
Art. 5.34 Ow (voorschriften omgevingsvergunning) |
In de waterschapsverordening kunnen regels worden gesteld over het verbinden van voorschriften aan de omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 5.3. |
Kunnen |
Art. 5.39 Ow (verplichting tot wijziging voorschriften omgevingsvergunning en intrekking vergunning) |
In de waterschapsverordening kunnen gevallen of gronden worden bepaald op basis waarvan het dagelijks bestuur de voorschriften van een 5.3- omgevingsvergunning wijzigt, of een 5.3-omgevingsvergunning intrekt. |
Kunnen |
Art. 5.40 Ow (bevoegdheid tot wijziging voorschriften omgevingsvergunning en intrekking omgevingsvergunning) |
In de waterschapsverordening kunnen gevallen of gronden worden bepaald op basis waarvan het dagelijks bestuur de voorschriften van een 5.3-omgevingsvergunning kan wijzigen of een 5.3-omgevingsvergunning kan intrekken. |
Kunnen |
Art. 15.10 Ow (delegatiegrondslag informatie-verplichting) |
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld over een in een waterschapsverordening op te nemen verplichting tot het verstrekken van informatie en tot de kennisgeving daarvan, met het oog op de indiening van een aanvraag om schadevergoeding als bedoeld in artikel 15.4. |
Moeten |
Art. 16.15 Ow (advies) |
In de waterschapsverordening kunnen bestuursorganen of andere instanties worden aangewezen die in de gelegenheid worden gesteld om aan het bevoegd gezag advies uit te brengen over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in artikel 5.3. |
Kunnen |
Art. 16.32 Ow (toepassing afdeling 3.4 Awb) |
Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de voorbereiding van een waterschapsverordening. (Procedurevoorschrift) |
Moeten |
Art. 16.55 Ow (aanvraagvereisten) |
Voor een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 5.3 kunnen in de waterschapsverordening ook regels worden gesteld over de door de aanvrager te verstrekken gegevens en bescheiden. |
Kunnen |
Art. 19.0 Ow (bijzondere omstandigheden) |
Bij algemene regels in de waterschapsverordening kunnen onderwerpen worden aangewezen waarvoor het daarbij aangewezen bestuursorgaan bij besluit kan bepalen dat zich een in die regels aangegeven bijzondere omstandigheid in de fysieke leefomgeving voordoet. |
Kunnen |
3. Invoeringsbesluit Omgevingswet
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
Art. 7.4 t/m 7.26 |
Bruidsschat voor de waterschapsverordening. De bruidsschat komt in het nieuwe deel van de waterschapsverordening terecht, en hoeft daarom niet per se voor 1 januari 2023 te worden aangepast. Het waterschap kan de regels van de bruidsschat wel op ieder moment wijzigen. |
Kunnen |
4. Besluit kwaliteit leefomgeving
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
Artikel 6.1 (instructieregel Rijk) |
Het waterschap moet bij het opnemen van regels over lozingen in de waterschapsverordening voldoen aan de eisen van artikel 10 en artikel 11, derde lid, aanhef en onder g, van de kaderrichtlijn water. Deze artikelen gaan over de gecombineerde aanpak voor puntbronnen en diffuse lozingen en over het vereiste van voorafgaande regulering voor lozingen door puntbronnen die waterverontreiniging kunnen veroorzaken. Er zijn geen lozingen uitgezonderd, alle lozingen van verontreinigde stoffen die onder de kaderrichtlijn water vallen, vallen hier onder. |
Moeten |
Artikel 6.2 (instructieregel Rijk) |
Als in de waterschapsverordening vanwege de kaderrichtlijn water bepaalde wateractiviteiten vergunningplichtig zijn gesteld, moet hierbij het generieke toetsingskader van artikel 8.84 Bkl worden toegepast. Het waterschap voldoet aan deze instructieregels als het dat artikel van overeenkomstige toepassing verklaart of overschrijft. |
Moeten |
5. Besluit activiteiten leefomgeving
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
Art. 2.12 (maatwerkregels) |
Het waterschap kan in de waterschapsverordening maatwerkregels stellen over de specifieke zorgplicht, afdeling 2.7 en de regels over lozingsactiviteiten in hoofdstuk 3 tot en met 5 Bal. Daarbij moeten wel de belangen uit artikel 2.2 Bal in acht worden genomen. In het Bal is specifiek opgenomen waarover het waterschap wel of niet maatwerkregels mag stellen en in welke gevallen het waterschap mag afwijken van de algemene regels in het Bal. |
Kunnen |
Art. 2.14 (afbakening maatwerkregels over meldingen) |
Instellen van een meldplicht voor lozingsactiviteiten in hoofdstuk 2 tot en met 5 van het Bal. Een dergelijke meldplicht is een maatwerkregel. Van de meldplichten die al in het Bal zelf zijn geregeld, kan het waterschap niet afwijken; alleen aanvullende meldplichten zijn mogelijk. |
Kunnen |
Art. 2.15 (aanvullende vergunningplichten) |
Mogelijkheid om af te wijken van de vergunningplichten voor lozingsactiviteiten die op rijksniveau zijn geregeld. Daarmee kunnen meer gevallen als vergunningplichtig worden aangewezen, maar er kan ook een nieuwe vergunningplicht worden ingesteld. Het waterschap kan echter niet een vergunningplicht die op rijksniveau is geregeld, buiten werking stellen. |
Kunnen |
6. Omgevingsbesluit
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
Artikel 2.2, eerste lid (verplichting opname regels in waterschaps-verordening) |
Regels over activiteiten die onderdelen van de fysieke leefomgeving wijzigen mogen alleen in de waterschapsverordening worden opgenomen. De regels kunnen in dat geval niet in een andere verordening van het waterschap worden opgenomen. |
Moeten |
Artikel 2.2, tweede lid (verbod opname regels in waterschaps-verordening) |
Regels over onderhoudsverplichtingen en de aanwijzing van onderhoudsplichtigen mogen niet in de waterschapsverordening worden opgenomen, deze regels moeten in de legger op grond van artikel 78, tweede lid, Waterschapswet worden opgenomen (de onderhoudslegger). |
Moeten (niet mogen) |
Artikel 2.2, tweede lid (verbod opname regels in waterschaps-verordening) |
Strafbepalingen mogen niet in de waterschapsverordening worden opgenomen, artikel 81 Waterschapswet. |
Moeten (niet mogen) |
Artikel 2.2, tweede lid (verbod opname regels in waterschaps-verordening) |
Bepalingen over waterschapsbelastingen mogen niet in de waterschapsverordening worden opgenomen, maar in ene verordening op grond van artikel 110 Waterschapswet. |
Moeten (niet mogen) |
7. Omgevingsregeling
Ontwerp Omgevingsregeling, 1 februari 2019
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
---|---|---|
Afdeling 6.3 (Meet- en rekenvoorschriften activiteiten waarover in omgevings-verordening regels zijn gesteld) |
Gereserveerd | |
Afdeling 8.3 (Instructieregels over waterschapsverordening) |
Gereserveerd |
8. Besluit bouwwerken leefomgeving
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
---|---|---|
Niet relevant voor de waterschapsverordening |
9. Aanvullingswet bodem Omgevingswet
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
---|---|---|
Waarschijnlijk niet relevant voor de waterschapsverordening |
De huidige regels van het Rijk over grondwatersaneringen komen niet terug. De provincie zijn aan zet om te beoordelen of er regels nodig zijn over het omgaan met verontreinigd grondwater. Dat kan er toe leiden dat de provincies instructieregels gaan stellen over waterbeheerprogramma’s of de waterschapsverordening. |
Aandachtspunt |
10. Aanvullingswet geluid Omgevingswet
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
---|---|---|
Waarschijnlijk niet relevant voor de waterschapsverordening |
Wegen zijn een bron van geluid. Via de Aanvullingswet en het Aanvullingsbesluit geluid worden geluidsregels toegevoegd aan de Omgevingswet en het Besluit kwaliteit leefomgeving. Voor wat betreft waterschapswegen zal in het nieuwe stelsel ook gebruik worden gemaakt van de systematiek van de geluidsproductieplafonds. Een geluidproductieplafond geeft de toegestane geluidproductie weer vanwege een weg of spoorweg. Geluidproductieplafonds gelden op bepaalde referentiepunten langs wegen en spoorwegen. |
Aandachtspunt |
11. Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet
Artikel |
Wat regelen in de waterschapsverordening |
Moeten/kunnen |
---|---|---|
Niet relevant voor de waterschapsverordening |
Voetnoten
[1] Hoe de Omgevingswet tot stand komt, inclusief een uitleg over de sporen en planning, is na te lezen op de website: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/omgevingswet/hoe-komt-de/(externe link), geraadpleegd op 24 oktober 2019.