2.7 Type regels
De waterschapsverordening is het instrument waarmee waterschappen regels kunnen stellen over activiteiten die van invloed zijn op de fysieke leefomgeving.[1] De waterschapsverordening bevat regels die zich rechtstreeks tot burgers of bedrijven richten of die voor het waterschap zelf gelden.[2] In de waterschapsverordening kan worden gewerkt met verschillende juridische instrumenten. Dit zijn zorgplichten, algemene regels, meldplichten, vergunningplichten met beoordelingsregels, maatwerkregels, maatwerkvoorschriften, gelijkwaardige maatregel en algemeen verbod. In deze paragraaf worden deze juridische instrumenten toegelicht.
De Omgevingswet heeft als motto ruimte voor ontwikkeling en waarborgen van kwaliteit. De wet staat voor een goede balans tussen zowel het beschermen als het benutten van de fysieke leefomgeving. Wanneer je op een doelgerichte manier de opbouw van regelgeving benadert, kijk je eerst naar welke doelen het waterschap heeft gesteld. Vervolgens maak je een afweging per activiteit. Daarbij wordt afgewogen of een -bepaald type- activiteit een bijdrage levert of een inbreuk maakt op de doelen van het waterschap. Deze afweging biedt de basis voor een keuze in de manier waarop de activiteit wel of niet wordt gereguleerd. Activiteiten die initiatiefnemers verrichten en de gevolgen daarvan voor de fysieke leefomgeving zijn verschillend van aard en effect. Dit vraagt om verschillende type regels.[3]
Tabel 4 geeft een voorbeeld weer van een glijdende schaal van de verschillende instrumenten waarmee waterschappen regels kunnen stellen in hun waterschapsverordening. Aangeraden wordt om deze afweging, in lijn met de Omgevingswet, van licht naar zwaar te maken. Hoofdstuk 4 van deze handreiking (paragraaf 4.2 en 4.3.6) gaat verder in op de methode rondom het stellen van type regels.
Voetnoten
[1] Artikel 4.1 lid 1 van de Omgevingswet.
[2] Kamerstukken II 2013/14, 33 962, p. 52.
[3] https://www.omgevingswetportaal.nl/wet-en-regelgeving/amvbs-omgevingswet/besluit-activiteiten-leefomgeving(externe link), geraadpleegd op 27 februari 2019.
[4] Een zorgplicht kan zich richten tot bestuursorganen en tot bedrijven en particulieren. De zorgplicht uit de Drinkwaterwet richt zich specifiek op bestuursorganen (artikel 2 Drinkwaterwet). Zie het informatieblad ‘Zorgplicht Drinkwater, Wat betekent dit voor u?’ RIVM, 2017.
[5] https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/omgevingswet/abc-omgevingswet/begrippen/zorgplicht/(externe link), geraadpleegd op 22 oktober 2019.
[6] Artikel 4.4 lid 1 van de Omgevingswet.
[7] Kamerstukken II 2013/14, 33 962 , p. 469.
[8] Artikel 16.15 lid 2 van de Omgevingswet.
[9] Artikel 2.12b van het Besluit activiteiten leefomgeving juncto artikel 5.2 lid 1 van de Omgevingswet.
[10] Kamerstukken II 2013/14, 33 962, p. 52.
[11] Artikel 5.2 lid 1 van de Omgevingswet.
[12] Kamerstukken II 2013/14, 33 962, p. 488.
[13] Artikel 4.6 van de Omgevingswet.
[14] Stb. 2018, 293, p. 771.
[15] Stb. 2018, 293, p. 771.
[16] Artikel 2.12 van het Besluit activiteiten leefomgeving.
[17] Stb. 2018, 293, p. 771.
[18] Stb. 2018, 293, p. 771.
[19] Dit kan bijvoorbeeld door aan te geven dat een bepaald artikel in een bepaald geval niet van toepassing is.
[20] Stb. 2018, 293, p. 771.
[21] Stb. 2018, 293, p. 771.
[22] Stb. 2018, 293, p. 771.
[23] Artikel 4.5 lid 2 van de Omgevingswet en Kamerstukken II 2013/14, 33 962, nr. 3, p. 470.
[24] Kamerstukken II 2013/14, 33 962, nr. 3, p. 470.
[25] Artikel 4.7 van de Omgevingswet.
[26] Kamerstukken II 2013/14, 33 962, nr. 3, p. 472.
[27] Zie artikel 16.55, tweede lid, Omgevingswet.
[28] Toelichting bij ontwerp Omgevingsregeling, p. 65.
[29] Toelichting bij ontwerp Omgevingsregeling, p. 65.
[30] Artikel 16.55, derde lid, Omgevingswet.
[31] Nota van Toelichting Invoeringsbesluit Omgevingswet, p. 114.
[32] Toelichting bij ontwerp Omgevingsregeling, p. 71.
[33] Toelichting bij ontwerp Omgevingsregeling, p. 66.